DANSESCENEN består av tre korte portretter av koreografer som hver for seg gir et innblikk i hvordan og hva og norske dansekunstnere jobber med for tiden. Hver episode dedikeres til en dansekunstner og man får et unikt innblikk i hvordan man kan jobbe med dans i dag. Koreograf og produsent Anne Kathrine Fallmyr har møtt Alan Lucien Øyen, Ingri Fiksdal og Kristin Ryg Helgebostad under arbeidet med tre høyst ulike prosjekter. Serien ble opprinnelig vist som en del av Hovedscenen på NRK høsten 2019 og portrettene ligger nå ute på våre nettsider.

Dansescenen01

KRISTIN RYG HELGEBOSTAD
I dette portrettet møter vi koreograf Kristin Ryg Helgebostad og klokkesist og komponist Laura Marie Rueslåtten under arbeidet med prosjektet Cheers som tar utgangspunkt i heiing og cheerleading. Her snakker de blant annet om ønsket om å flytte fokus fra å imponere til å inkludere og å skape et forvrengt cheerleading-show.

– Koreografisk er det en kombinasjon fordi dette cheerleader-bevegelsesmateriale er ganske eksplosivt, kantete, geometrisk, logisk og todimensjonalt, mens heiingen har en mer uregjerlig kraft, den er mer irrasjonell. Det er en gøyal motsetning der.
KRISTIN RYG HELGEBOSTAD.

 

ALAN LUCIEN ØYEN
Koreograf Alan Lucien Øyen jobbet høsten 2019 med det prestisjefulle og legendariske kompaniet til Pina Bausch, Tanztheater Wuppertal. Etter Pina Bauschs død tok det mange år før kompaniet åpnet opp for andre koreografer og Alan Lucien Øyen var er av de første. I dette portrettet får vi et innblikk i denne prosessen.

– Husker jeg kom inn døren der borte, det føltes nærmest som å komme inn i et tempel. Rommet var fullt av mennesker og så ble jeg fortalt at dette er første gangen hele kompaniet er samlet og jobber kreativt siden hun (Pina Bausch) døde.
ALAN LUCIEN ØYEN.



INGRI FIKSDAL
I dette portrettet får vi et innblikk i koreograf Ingri Fiksdals arbeid med forestillingen Shadows of Tomorrow og hvordan hun utforsker kinestetisk overføring, som handler om den evnen man har til å oppleve andres bevegelse i sin egen kropp. Ingri Fiksdal har en doktorgrad innenfor kunstnerisk utviklingsarbeid fra Kunsthøgskolen i Oslo hvor hun har særlig jobbet med to forskningsspørsmål: Hvordan kan spesifikke koreografiske prinsipper anvendt i forestillingene skape potensialitet for at affekt skal kunne oppstå blant publikum? Hvordan kan affekt generere nye eller endrede bevissthetstilstander, opplevelser, tanker og ideer?

– Jeg tenker at koreografi er en slags organisering av bevegelse over tid. Det jeg er ute etter i alle mine arbeid er å skape det jeg kaller for "affektive opplevelser" hos publikum. Kort fortalt så søker jeg etter endrede bevissthetstilstander som kan være for eksempel en dyp konsentrasjon, en slags nesten hypnotisk tilstand – en drømmetilstand. Tilstander som er kanskje litt utenom de hverdagslige. INGRI FIKSDAL.



DANSESCENEN er produsert av Anne Kathrine Fallmyr i samarbeid med Danseinformasjonen, Coda International Dance Festival, Dansens Hus og NRK.

I tillegg til portrettene kan man se intervju med Sigrid Svendal og Anne Kathrine Fallmyr hvor de snakker om de enkelte kunstnerne og setter deres kunstnerskap i en historisk kontekst: tv.nrk.no/serie/hovedscenen

Foto: Marte Vold
Klipp: Karen Gravås
Lydbearbeidelse: Rune Baggerud
Fargekorrigering: Ricco Højland Hansen
Musikk: Misofoni
Design: Robin S. Rengård
Regi: Anne Kathrine Fallmyr